Δημήτρης Τσιβούλας: Κατανοώ ένα είδος μουσικής, όταν μπορώ να συνθέσω μουσική πάνω σε αυτό

Τον Δημήτρη Τσιβούλα τον γνωρίσαμε μέσα από τη συνεργασία του με τη Κακαλιάντη Χριστίνα αλλά και με πολλές ακόμη όπως με τη Κουτσαυτάκη Εύη, την Ειρήνη Ασημοπούλου και πολλές ακόμη. Πρόκειται για έναν πραγματικά ταλαντούχο συνθέτη που μπορεί να εναλλάσσεται σε πολλά και διαφορετικά είδη τραγουδιού. Ας τον γνωρίσουμε καλύτερα μέσα από τη συνέντευξη που μας παραχώρησε:

 

  • Δημήτρη καλώς ήρθες. Πως σε βρίσκουμε αυτή την εποχή καλλιτεχνικά;

Καλησπέρα σας! Σας ευχαριστώ πολύ για τη πρόσκληση. Αυτό τον καιρό, καλλιτεχνικά και όχι μόνο, με βρίσκετε σπίτι μου, καθώς όλη η Θεσσαλονίκη είναι σε lockdown. Περνάω αρκετές ώρες στο home studio μου, μελετώντας, σκαλίζοντας καινούρια τραγουδάκια αλλά επίσης κάνοντας σχέδια για το μέλλον, όσο μας επιτρέπεται αυτό να γίνεται.

  • Και λίγα λόγια για την μουσική σου διαδρομή ως τώρα. Πότε ξεκίνησες με την μουσική και ποια ήταν η πρώτη αφορμή που θυμάσαι που σε οδήγησε σε αυτό τον δρόμο;

Μουσική ξεκίνησα να μαθαίνω στα πρώτα εφηβικά μου χρόνια. Τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα, τα στιχάκια που έγραφα και τα έκρυβα από ένα παιδικό φόβο ότι θα με κοροϊδέψουν, η ανάγκη μελοποίηση τους, αλλά και μια μητέρα η οποία άκουγε όλη τη μέρα μουσική, ήταν οι πρώτες αφορμές για να μυηθώ στον υπέροχο αυτό κόσμο.

  • Ασχολείσαι με πολλά είδη ταυτόχρονα και σαν εκτελεστής και σαν συνθέτης, κάτι που δεν συνηθίζεται. Πως προέκυψε αυτό; Αισθάνεσαι να σου ταιριάζει κάποιο είδος περισσότερο;

Πάντα μου κινούσε το ενδιαφέρον και πάντα μου άρεσε να μελετάω τη μουσική σε κάθε της είδος και μορφή.  Ένας λόγος που ασχολούμαι με πολλά είδη ταυτόχρονα, είναι διότι, κατανοώ ένα είδος μουσικής, όταν μπορώ να συνθέσω μουσική πάνω σε αυτό. Ένας άλλος λόγος είναι διότι πέρασα επαγγελματικά από όλες τις σκηνές ως κιθαρίστας. Ρεμπετάδικα, παραδοσιακά, λαϊκά, ροκ. Οπότε με τον καιρό όλα αυτά σμιλεύτηκαν μέσα μου και πλέον όταν γράφω δεν ορίζω πρέπει και απαγορεύσεις. Απλά αφήνομαι στη ΄΄φωνούλα΄΄ μέσα μου και… ότι βγει.

  • Τα 2 πρόσφατα τραγούδια που κυκλοφόρησες, το ζεϊμπέκικο “Σταμάτησε Ο Χρόνος” και το swing “Ένα Χαμόγελο” είναι τρανή απόδειξη ότι δεν διστάζεις να κινηθείς σε διαφορετικούς δρόμους. Πως πήγαν αυτά τα 2 κομμάτια; Είσαι ευχαριστημένος από την την πορεία τους ως τώρα;

Και τα δυο τραγούδια κυκλοφορούν από την εταιρεία μου τη Spider Music και είναι αυτοβιογραφικά. Το Σταμάτησε Ο Χρόνος, είναι ένα ζεϊμπέκικο στο οποίο κυριαρχεί το λαούτο και ο τζουράς. Ένα τραγούδι το οποίο ερμήνευσε πολύ όμορφα η Ασημοπούλου Ειρήνη.

Το ΄΄Ένα Χαμόγελο΄΄ από την άλλη είναι ένα τραγούδι που μιλάει για ένα καβγαδάκι ανάμεσα σε ένα ζευγάρι όπου φαίνεται η αγάπη ανάμεσά τους. Είναι ένα τραγούδι χαρούμενο που το ερμηνεύει η Χριστίνα Κακαλιάντη. Ένα τραγούδι το οποίο έχει ξεκινήσει με μια πολύ καλή αποδοχή αν και είναι μόνο ένας μήνας περίπου που κυκλοφόρησε. Ελπίζω να το ακούσετε και να σας αγγίξει. Να αγκαλιάσετε τη προσπάθειά μας να γράψουμε τραγούδια αληθινά, που είχαν λόγο να γεννηθούν. Διότι αυτή είναι η ουσία της ύπαρξης. Ο λόγος….

  • Το πρώτο σου άλμπουμ “Για Όλα Και Κανένα” κυκλοφόρησε πριν 2 χρόνια. Είσαι ευχαριστημένος από αυτή την ανταπόκριση σε αυτή την δουλειά;

Ήταν η πρώτη μου δουλειά. Ξεχώρισαν κάποια τραγούδια όπως το Άγριο Θυμάρι, το Όταν Μου Λες Δε Μ Αγαπάς, το Ένα Φεγγάρι Να Μελώνει Τη Καρδιά και το Εδώ Στη Μοναξιά. Παίχθηκαν σε κάποια ραδιόφωνα και παρουσιάστηκαν με διάφορα Live σε αρκετές μουσικές σκηνές. Ήταν ένα ενθαρρυντικό πρώτο βήμα καθώς έκανα το ντεμπούτο μου στη δισκογραφία σε μια εποχή μεγάλων αλλαγών και ανακατατάξεων, όπου το youtube με την ελεύθερη πρόσβαση σε συνδυασμό με την ολοκληρωτική κατάρρευση της αγοράς cd, έκανε τα πράγματα αρκετά πιο δύσκολα. Όμως, η μουσική, είναι για μένα διέξοδος και η δημιουργία ανάγκη… Οπότε πορευόμαστε με το βλέμμα πάντα ψηλά και τη σκέψη πάντα θετική.

 

  • Δώσε μας μερικές πληροφορίες για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Πότε συνέθεσες τα τραγούδια του, που ηχογραφήθηκαν και ποιοι οι συντελεστές του;

Κοιτάξτε… Από πάντα έγραφα… Ήταν η διέξοδός μου. Η καθημερινότητα ενός ελεύθερου επαγγελματία στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά πιεστική και αγχωτική. Η διοίκηση ενός Ωδείου, όταν έχεις να κάνεις με παιδιά, το κάνει ακόμα πιο αγχωτικό. Διέξοδος όμως πάντοτε ήταν εκείνες οι μεταμεσονύχτιες ώρες, όπου παρέα με τη κιθάρα μου, σκάλιζα μελωδίες και στιχάκια. Αυτά τα έπαιζα στη γυναίκα μου, στην αδερφή μου, οι οποίοι ήταν και είναι οι πιο αυστηροί κριτές μου. Σιγά, σιγά λοιπόν τα τραγούδια άρχισαν να γίνονται πολλά. Ταυτόχρονα και η ανάγκη να τα εκδώσω άρχισε να γίνεται εντονότερη. Δεν έπαιρνε πλέον αναβολή. Πήγα λοιπόν σε ένα στούντιο, στο Gravity Studio, και εκεί γνώρισα το Γιάννη Γιαννούλη. Ο Γιάννης έχει το χάρισμα ότι μπορεί να διεισδύει στο κομμάτι. Η γνώμη του, κυρίως γύρω από την ενορχήστρωση, ήταν κάποιες φορές καθοριστική. Επίσης οφείλω να αναφερθώ στους φίλους μουσικούς οι οποίοι ΄΄έντυσαν΄΄ τα τραγούδια μου. Στο Γιάννη Ποιμενίδη για το βιολί, στο Δημήτρη Κάκο στο μπάσο αλλά και στο Δημήτρη Γουμπερίτση στο κοντραμπάσο, στο Μαργαρίτη Πετεινάρη στο πιάνο, στο Δημήτρη Ρόκκο όπου έπαιξε κιθάρες σε 2 τραγούδια, στο Κώστα Γκιαβούρη στη τρομπέτα και στο Δημήτρη Θεοδωράκη, επίσης στο βιολί.                                                                                                                                               Ξεχωριστή αναφορά θα κάνω στους τραγουδιστές οι οποίοι έδωσαν τη τελική πνοή στα τραγούδια μου. Στο Σωκράτη Παπαϊωάννου, στην Έλενα Τζαβέλλα, στην Αθηνά Ραφαέλα Μηλούση αλλά και στην Εύη Κουτσαυτάκη.

  • Τι έχεις να μας πεις αυτή την στιγμή για το επερχόμενο άλμπουμ με μελοποιήσεις μεγάλων ποιητών; Που βρίσκεσαι σε σχέση με αυτό το έργο και πότε πιστεύεις ότι θα κυκλοφορήσει;

Τον Ιανουάριο του 2020 κυκλοφόρησε από την εταιρεία μου τη Spider Music,το ποίημα του μεγάλου μας ποιητή Νίκου Καββαδία, ΄΄Ένας Δόκιμος Στη Γέφυρα Εν Ώρα Κινδύνου΄΄, που συμπεριλαμβάνεται στη ποιητική συλλογή Μαραμπού, σε μουσική δική μου. Ήταν ένα όνειρο το οποίο έγινε πραγματικότητα. Ταυτόχρονα όμως έχω μελοποιήσει και άλλα ποιήματα, μεγάλων ποιητών μας. Αυτή τη χρονική στιγμή είμαστε στη φάση των πρώτων ηχογραφήσεων και δημιουργίας demo, σε κάποια από τα ποιήματα και στη φάση απόκτησης δικαιωμάτων από τους ποιητές ή τους κληρονόμους τους σε κάποια άλλα. Είναι μια διαδικασία η οποία καθυστέρησε λίγο παραπάνω λόγω του  covid-19, όμως ελπίζω ότι σιγά σιγά, θα ολοκληρωθούν όλες οι τυπικές και ουσιαστικές διαδικασίες και θα μπορέσουν τα τραγούδια αυτά να κυκλοφορήσουν.

Θα ήθελα να προσθέσω την αιτία που γοητεύομαι από το λόγο των ποιητών. Και αυτό είναι ο τρόπος γραφής τους. Οι εικόνες, η αλληγορία, ο πλούτος των λέξεων και των εκφράσεων που χρησιμοποιούν σε αντίθεση με την ευκολία που γράφεται πολλές φορές ο στίχος στη σημερινή εποχή και πολλές φορές οδηγεί στην απαξίωση της γλώσσας και σε τελική ανάλυση της σκέψης. Αυτός είναι ο λόγος που γοητεύομαι από το λόγο των ποιητών.

  • Είσαι ενεργός μουσικά και καλλιτεχνικά εδώ και πολλά χρόνια, οπότε σίγουρα η άποψη σου για την ελληνική μουσική πραγματικότητα θα έχει ενδιαφέρον. Ποια είναι αυτή η άποψη;

Γενικά πιστεύω ότι είμαστε σε μία μεταβατική εποχή. Η εξέλιξη της τεχνολογίας σε συνδυασμό με την κατάρρευση της αγοράς cd, η οποία οφείλεται τόσο σε αυτήν όσο και στο youtube, οδήγησε στη κατάρρευση των εσόδων και άρα στη μείωση των διαθέσιμων χρημάτων για παραγωγές. Ταυτόχρονα όμως, υπάρχουν πολλοί νέοι καλλιτέχνες, όχι απαραίτητα ηλικιακά νέοι, με πολύ αξιόλογες προτάσεις, οι οποίες όμως τρώνε ΄΄πόρτα΄΄ από τα ΜΜΕ και συγκεκριμένα από τα ραδιόφωνα, που έχουν συνηθίσει να παίζουν μια playlist, από περίπου εκατό τραγούδια, αν είναι τόσα… Όμως, πως μπορεί να σταματήσει η δημιουργία; Κύμα είναι. Ένα κύμα που θα γίνει τσουνάμι, πολύ σύντομα.

  • Πολλοί συνάδελφοι σου αλλά και γενικότερα πολλοί άνθρωποι της Τέχνης θεωρούν ότι στοχοποιούνται άδικα σε ό,τι αφορά την πανδημία. Την ενστερνίζεσαι αυτή την άποψη; Τι νομίζεις πως πρέπει να γίνει;

Η κατάσταση σε ότι αφορά τις μουσικές σκηνές, τον τρόπο λειτουργίας τους, αλλά και γενικότερα τις μουσικές παραστάσεις, τα live, όπως τα λέμε, έχει αρχίσει να χαλάει εδώ και αρκετά χρόνια. Πριν ακόμα από τη κορύφωση της οικονομικής κρίσης. Τώρα ήρθε και αυτό με το covid-19. Κοντεύει να αποτελειώσει έναν ολόκληρο κλάδο της οικονομίας, ο οποίος συν τοις άλλοις, αποτελείται συνήθως από ανθρώπους, άκρως δημιουργικούς. Η κατάσταση είναι πραγματικά δύσκολη. Υπάρχουν συνάδελφοι που έχουν να εργαστούν από το Μάρτιο. Και δεν είναι λίγοι. Κατά κάποιο τρόπο είναι άδικο αυτό που συμβαίνει. Όμως είναι η κατάσταση που διαμορφώνει αυτή την αδικία. Ελπίζω και πιστεύω όμως ότι είναι παροδική αν και μοιραία όμως θα αφήσει τα ίχνη της στο μέλλον.

Το κράτος από την άλλη, πρέπει να σταθεί δίπλα στο κλάδο. Όχι όμως μόνο μέσω μιας επιδοματικής πολιτικής, η οποία μόνο κάποιες τρύπες μπορεί να καλύψει, αλλά με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο θα δίνει διέξοδο στη δημιουργία και την έκφραση, με τέτοιο τρόπο ώστε από τη μία να ακουστεί το έργο των νέων δημιουργών, το οποίο εν πολλοίς είναι θαμμένο, και από την άλλη, να παραχθεί αξία. Αξία η οποία θα μπορέσει από μόνη της να λειτουργήσει ως ο βασικότερος χρηματοδότης μιας υγιούς συνεργασίας από την οποία σε τελική ανάλυση θα βγουν όλοι κερδισμένοι. Τόσο το κράτος και η κοινωνία όσο και ο κλάδος των καλλιτεχνών.                                                                                                             

Προς το παρόν όμως απαιτείται υπομονή. Επίσης χρειάζεται να αλλάξει ο τρόπος σκέψης, όχι μόνο των καλλιτεχνών αλλά και όσων βιοπορίζονται έμμεσα ή άμεσα μέσα από τη τέχνη. Ξεκινώντας από τους Ραδιοφωνικούς Σταθμούς και φτάνοντας στους χώρους όπου παρουσιάζουμε τη τέχνη μας. Τις μουσικές σκηνές, τις συναυλίες κτλ… Φυσικά, και εμείς οι καλλιτέχνες, πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα και να αφεθούμε, να ανοιχτούμε σε ιδέες και καταστάσεις που ίσως ακόμα σε πολλούς να φαίνονται λίγο…ξένες. Όπως η εξ αποστάσεως συναυλίες. Ήδη έχουν γίνει κάποιες από αυτές, από μεγάλα ονόματα της ελληνικής δισκογραφίας, και μας δείχνουν προς τα που πρέπει να κινηθούμε.

  • Σε ευχαριστούμε πολύ Δημήτρη! Ένα τελευταίο μήνυμα από σένα για κλείσιμο και ό,τι άλλο θα ήθελες να μας αναφέρεις σχετικά με τα επόμενα σχέδια σου.

 Στα άμεσα μελλοντικά μου σχέδια είναι η όσο το δυνατόν καλύτερη προώθηση του τραγουδιού που μόλις κυκλοφόρησε αλλά και η κυκλοφορία νέων τραγουδιών ακόμα και εντός του 2020, αν και φαίνεται λίγο δύσκολο για την ώρα.                                                        

Κλείνοντας θα ήθελα να ευχηθώ υπομονή σε όλους τους συμπολίτες μας, για αυτές τις δύσκολες στιγμές που περνάμε, και μιλάω φυσικά για το lockdown. Όμως μην αφήσουν καμιά πρόσκαιρη κατάσταση να επηρεάσει τη ζωή τους. Χρειάζεται χαμόγελο και πίστη. Η ζωή πάντα κερδίζει.

Σας ευχαριστώ πολύ για το βήμα που μου δώσατε!!

 

About Βαλεντινα

Είμαι απόφοιτη του τμήματος διοίκησης τουριστικών επιχειρήσεων. Έχω δουλέψει αρκετά χρόνια στον τομέα του τουρισμού. Μου αρέσουν τα ταξίδια, τα puzzle, το πλέξιμο και ό,τι μπορεί να μου διεγείρει τη φαντασία και με κάνει να νιώθω δημιουργική. Ακούω όλα τα είδη μουσικής αλλά λατρεύω τη τζάζ και τον ήχο του σαξόφωνου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *